söndag 12 april 2009

Nyckelord och Tankar!

Har sammanställt lite nyckelord som jag tycker är viktiga och som jag tror vi bör ha med oss när vi försöker komma fram till en artefakt/koncept:

Tid och Väder – spontanitet underlättar då det gäller att fånga de stunder då vädret och årssäsongen tillåter klättring. Avgörande faktorer för att överhuvudtaget kunna komma ut och klättra.

Klätterkompis – man är alltid i behov av en till person (förutom om man Bouldrar). Viktigt också att man litar på denna person, samt att det verkligen är en bra kompis eftersom man spenderar så mycket tid tillsammans.

Problemlösning och Spänning – väldigt mycket handlar om att lösa problem under klättringen, samtidigt håller man inte på med klättring om man inte är ute efter lite spänning och fara.

Klätterledernas positionering – svårt att ta sig till klätterleder om man inte har bil.

Guider – förarna får både ris och ros. Samtidigt växer guiderna på internet, men man måste ändå skriva ut dem och ta med. Även under klättringen har man med sig kopierade papper på hur leden ser ut. Vissa vill ha mycket information kring hur lederna ser ut, andra vill själva lösa problemen. Dvs. det är svårt att skriva förare som passar alla. Finns även klagomål på att förarna är för tråkiga, samtidigt som de vill att förarna ska vara enkla, informativa och snabba.

Vikt – otroligt viktigt att få ner vikten så mycket som möjligt. Ingen extra vikt utan ett väldigt viktigt syfte.

En tanke (flummig):

Bärbarhet i vårt fall med klättrare kan kanske appliceras på uppdatering och variation!
Min tanke är att det finns en slags bärbarhet i att kunna tillgodose olika typer av klättrares behov och vanor. Vissa klättrare gillar att få mycket information kring hur lederna och problemen ser ut, andra gillar att lösa dem själv. Vissa vill göra egna leder, andra (de flesta) vill lätt kunna hitta till färdiga leder. Nybörjare kanske lättare kan sätta sig in i en led om de får se en annan klättrare klättra leden innan (vilken kan fås genom att få tillgång till videoklipp på detta). Bärbarheten ligger alltså i att tillgodose olika sorters klättrare sina behov. Känns som att jag flummat ut jäkligt hårt för att detta skulle kunna funka, men jag tänkte att det är bättre att slänga ut denna tanke än att inte slänga ut någon alls. Så kom gärna med kommentarer om mina tankar, och såga dem gärna om det är så. Annars tänker jag mig att man kan applicera bärbarhet genom att låta detta finnas som mobilapplikationer och liknande.
Kanske inte skrivit det, men jag tänkte mig alltså någon form av site på internet där man kan tipsa om klätterställen, lägga upp sina egna, betygsätta, snacka med folk m.m. samt att man kan göra det tillgängligt i mobilen så att man kan ta med sig information ut till klätterställena m.m. Lite varning på att sådana sidor redan finns, men kanske går att utveckla. Denna tanke är inte direkt genomtänkt, men det kanske är nått vi kan ta med oss från den och gå vidare med. Så kommentera den gärna!

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar