torsdag 23 april 2009

Nästa steg!

Hej alla!

Efter dagens möte med fredrik har vi egentligen mest stämt av det vi gjort och vår plan framöver. Fredrik hade inga större synpunkter mer än att han påpekade vikten av att fortsätta tänka på att involvera användarna. Han påpekade även att det var bra att vi tänker på vilka nackedelar och problem det kan finnas med att ha tex. en applikation i en mobiltelefon jämfört med att ha en ny pryl. Samtidigt påpekade han att problemet med tex. smuts och att man är rädd om sin mobil lätt kan avfärdas genom att tex. påpeka att touchskärmar blir allt bättre och är endast i ett stycke och det blir då svårt att tränga igenom smuts. Samt att det faktiskt finns skydd till telefonerna som inte bara skyddar mot smuts utan även gör den hållbar för fall osv. Med andra ord kan vi avfärda en del av "problemen" genom att säga/hänvisa till att teknikutvecklingen löser sådana problem.

Nästa möte med fredrik: Onsdag 29/4 kl. 15.00
Gruppens nästa möte: Tisdag 28/4 kl. 10.00 eller 13.00 (Jag kan båda tiderna men kommentera vilket som passar bäst, detta möte bör alla delta på!)

Saker att göra tills på tisdag: Huvuduppgiften tills på tisdag är att ta fram en low-fi prototyp. Det räcker att vi skissar menyer och utformningar på papper (inget fancy direkt).
Fredrik tyckte vi skulle göra detta i samråd med användare, därför tar Magda fram en prototyp med sin kontaktperson och Björn tar fram en prototyp med sin kontaktperson.
Jag, Matte och Robert tar fram en prototyp tillsammans på Måndag, jag föreslår efter lunch i Studio C. Hur funkar det för er grabbar?
På så sätt får vi fram tre prototyper som vi sedan kan diskutera kring tillsammans på tisdag och slå ihop till en ultimat och fantastisk prototyp :)
Prototyperna bör innehålla lösningar för att tillgodose de behov jag skrivit upp i tidigare inlägg. Vi behöver kanske inte göra klart alla undermenyer och alla val, men så pass djupgående att det viktigaste finns illustrerat.

I övrigt tipsade Fredrik om att vi skulle kontakta Lantmäteriet eller liknande för att ta reda på mer om hur dessa kartor kan se ut och hur det skulle funka att skapa dessa fotokartor till våran applikation. Detta uppdrag tänkte jag att Robert skulle få äran att leta vidare kring. Jag förväntar mig en god omvärldsanalys kring detta område på tisdag. Inga Ursäkter!
Robert har förövrigt tagit fram sjysta länkar och info om olika skydd till tex. iphone, som då tar bort vårt problem med att man smutsar ner sin telefon. Se förra inlägget.

På tisdag måste vi även börja bestämma vilka som ska skriva vad i rapporten.

Inga konstigheter hoppas jag :)
Kör i vind så ses vi med grymma prototyper på tisdag!

/Martin

4 kommentarer:

  1. Bra Martin, vi skall jobba så gott vi kan med en prototyp =) Personligen passar kl10 på tisdag bäst för mig. har eventuellt att annat möte på eftermiddag där. Ses till veckan! Trevlig helg på er alla!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte komma in på måndag, så antingen kan jag göra en egen prototyp eller så får vi köra nåt online liknande möte. För mig spelar det ingen roll.

    Kl 13.00 på tisdag funkar bra för mig när det gäller nästa möte.

    /Robert

    SvaraRadera
  3. Ok. Kan du, Robert, möjligen kl. 10 på tisdag?
    Vore ju bra om vi kunde ta en tid då alla kan.

    SvaraRadera
  4. Måndage efter lunch blir bra.
    Tisdag kl 10 blir bra.
    Ondsdag med =)

    SvaraRadera