måndag 27 april 2009

Kartor kartor kartor

Har kollat runt en del nu på flera olika alternativ för ”våra” kartor och jag är skeptisk till användningen av fulla 3D kartor. Med fulla 3D kartor menar jag att man ska kunna gå in och detaljerat se alla utbuktningar på bergsväggen, snurra runt kameran etc.

Idag finns det visserligen en del tjänster som använder sig av 3D kartor av den typen, men som samtidigt är väldigt annorlunda. Ett stort företag inom det här är ”BLOM” som arbetar med 3D kartor av städer etc. http://www.blomasa.com

Det finns en ganska bra film som förklarar deras verksamhet, istället för att jag ska skriva ner onödiga detaljer. http://www.branschtv.se/?movieId=51417 tryck sen på ”Blom Sweden” i högra menyn.

Problemen som jag ser är:

BLOM’s tjänst täcker först och främst städer, som är väldigt annorlunda att avbilda jämfört med en bergsvägg, som ni ser på deras bilder så är det väldigt enkla modeller, kvadrater och plan mark. Dessutom så är den här tjänsten inte i närheten av lika nischad som vår tjänst, vilket ger dem möjlighet till ökade resurser etc. eftersom kunder med olika behov söker sig till deras tjänas.

Det finns ingen enkel metod för att avbilda bergsväggar detaljerat nog för att man ska kunna betrakta bilden och planera var man ska placera högerhanden etc, så den iden tycker jag ska skrotas.

Det som jag tycker verkar lovande är möjligheten att skapa kartor som visar höjd etc. detaljerat med hjälp av t.ex. laser scanning, och sen kombinera det med flygbilder/markbilder för att ge en frontview av lederna.

Man skulle ju teoretiskt sett kunna presentera en plan där vi tar kontakt med något företag i stil med Blom , som har de resurser som krävs för att skapa kartor, och göra någon slags överenskommelse. De skulle till exempel kunna skapa mer detaljerade topografiska kartor av de områden vi är intresserade av, och eventuellt ta snedbilder på bergen som komplettering till dessa. Jag är inte säker på hur man ska kunna få en frontbild på leder utan att stå framför den och ta bilden, verkar inte finnas några andra alternativ om inte snedbilder fungerar.

Det finns alltså en mängd alternativ för att skapa topografiska kartor och 3D kartor av städer etc. Men ett berg i detaljerad form är för komplext att generera 3D modeller av, en kombination av topografisk karta med extra information som fukt osv. tillsammans med detaljerade foton av lederna är mitt förslag. Hittar jag nåt annat så fyller jag på. Peace bitches ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar