tisdag 14 april 2009

Mårtengänget och idé

Jag ringde precis Mårten och de skulle ut till Ekoberget på Värmdö och klättra ikv. Synd vi inte hade lite framförhållning så hade vi kunnat åka. Sedan sa han att de klättrar utomhus när det är bra väder framöver, så vi får helt enkelt höra oss för. Imorgon onsdag kväll kan jag tyvärr inte dra iväg, men jag tänker höra med han närmre Torsdag om de ska ut då. Jag nämnde dock inget om prototypövning, han va lite upptagen. Annars får vi väl helt enkelt sikta in oss på en hårt jobbande nästa vecka, försöka samla ihop så mkt som möjligt då.

Jag va nyss ute och joggade och fick en massa idéer när jag sprang förbi värsta boulding stenarna, haha. Kändes som en kontextuell intervju när jag fantiserade i min skalle. Jag tänkte som så, det finns ju idag massa prylar redan som Mp3-spelare, mobiler, Bärbara DVD-spelare etc, fast kanske inget så nischat som min idé, den s.k. "Climb-a-Lite", hehe ;) En klätterpryl med massvis av grymma features =) Nämen jag tänkte att vid klättring behövs ju en stöttålig grej, vattentät grej... En bok går ju lätt sönder, allra helst om det e lite blött. Känslan är att förarna lätt borde slitas ut om man är mycket ute i naturen. Är ju inte direkt kontorsmiljö. Även de papper de skriver ut borde lätt gå sönder. Sedan behövs en pryl som även tål smuts, talk, att kastas runt å sådär. "Climb-a-Lite" är the ultimate feature för den inbitne klättraren helt enkelt. Jag vet inte hur realistiskt detta är, men ibland måste man vara lite tokig för att komma någon vart. Den borde sedan fungera så att man uppdaterar den mot sin dator innan den resa man skall göra, så att information, rutter, kartor och allt det där är korrekt och anpassat till dit man ska. Man uppdaterar kanske endast det område man ska till, så det går snabbt och enkelt. Det blir alltså nån slags pryl likt en handdator eller så och för att skärmen skall vara bra utomhus kan man ta inspiration från "one laptop per child grejen" där skärmen var anpassad för sånt. Varför skall inte klättrare äntligen få värsta coola årylen som är användbar för många syften..?

Är detta heltokigt? eller nått att arbeta med kanske? Eller kommer ni på nå nya ideer av detta?
Feel free att sväva ut, så kanske vi landar på nått bra ställe till slut =)

Tjo så länge, ses imorrn, 13.30

/Björn

2 kommentarer:

  1. Gillar idéen att vi verkligen kör hårt på att det är den ultimata grejen för klättrare! Då blir det verkligen fokus mot dom och ingen halvlösning med en applikation i mobilen.
    Absolut nått vi får diskutera vidare om i morgon. Dock är det ju våra användare som ska sköta lite av detta, men detta kan ju vara ett scenario för dom.. Mer diskussion i morgon!

    Bra jobbat Björn!
    Tror vi alla borde ut och springa och fundera :)

    /Martin

    SvaraRadera